Login

View change log entry

Back

Navigation:  ◀ 68908  68910 ▶ 

Change log entry 68909
Processed by: goldyn_chyld (2020-01-17 12:25:18 GMT)
Comment: << review queue entry 65390 - submitted by 'sl89' >>
【Wenlin】
n. candle

【Pleco】
NOUN LITERARY
candle
春蚕到死丝方尽, 蜡炬成灰泪始干。(李商隐《无题》)
The spring silkworm will only end his thread when death befalls; | The candle will drip with tears until it turns to ashes.

【LAC】
〈书〉蜡烛。用蜡或其他油脂制成的照明用品,多为圆柱形,中心有捻儿。
| ~成灰泪始干(唐‧李商隐〈无题诗〉)。

【MoE】
即蜡烛,也指蜡烛的火光。
| 唐.杜甫〈陪章留后侍御宴南楼〉诗:「出号江城黑,题诗蜡炬红。」
| 唐.李商隐〈无题〉诗:「春蚕到死丝方尽,蜡炬成灰泪始干。」

【规范】
名 <文> 蜡烛。


这两支巨大的蜡炬是为他们的新婚之夜而准备的。
Two huge candles have been prepared for the wedding night.

一只蜡烛,无人看管,蜡炬成灰。
One candle, unattended. Only ashes remain.

我觉得,作为一名社会主义新时期的大学生,不仅要给前人的诗句赋予新意,更应该身体力行。我的一生应该象春蚕吐丝一样,为振兴中华民族奋斗到最后一息;能象蜡炬 一样,燃烧自己,照亮别人。
人民日报《1982年11月25日》

为了收集素材,我到了山东的沂蒙山、湖南湘西、贵州六盘水和四川的大巴山,采访了近百名的山村教师。如果把教师比为蜡炬 的话,那么这些山村教师更像是两头都在燃烧的蜡炬。他们用自己的生命之光,为偏远山区送去了文明的圣火。
人民日报《1994年03月01日》
Diff:
+ 蠟炬 蜡炬 [la4 ju4] /(literary) candle/
By MDBG 2024
Privacy and cookies
Help wanted: the CC-CEDICT project is looking for new volunteer editors!